راستی: در حال آمادگی برای بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی هستیم

جعفر راستی

جعفر راستی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در آستانه یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی مبارز دوران مشروطه هستیم که افتخار آذربایجان است ما در حال آمادگی برای بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی هستیم.

گفتنی است سومین جلسه شورای سیاستگذاری ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی که به دعوت جعفر راستی نماینده شبستر در مجلس شورای اسلامی و حسین عبداللهی فرماندار شبستر به میزبانی شهرستان شبستر و شهر خامنه برگزار شد و طی حکمی از سوی رئیس ستاد بزرگداشت، حجت الاسلام و المسلمین کیانی بعنوان دبیر شهرستان شبستر منصوب و معرفی شد.

در حاشیه این برنامه، اعضای شورا از خانه پدری شیخ شهید محمد خیابانی و موزه شهر خامنه ای و مدرسه معرفت این شهر محل تحصیل شیخ شهید بازدید کردند.

شیخ شهید محمد خیابانی در سال ۱۲۹۷ هجری قمری مطابق با ۱۲۵۸ هجری شمسی در خامنه از توابع شبستر به دنیا آمد. وی تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود گذراند، سپس به پتروفسک از شهرهای قفقاز که پدرش در آن به تجارت اشتغال داشت، رفت و در تجارتخانه پدرش به کار پرداخت.
شیخ شهید مدتی بعد به ایران بازگشت و در تبریز به تحصیل علوم دینی روی آورد و فقه و اصول را از حاجی میرزاابولحسن آقاانگجی فرا گرفت.
پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، زمینه برای فعالیت های سیاسی آزادی خواهی در ایران فراهم شد و در سال ۱۳۳۵ هجری قمری روزنامه تجدد از سوی شیخ محمد خیابانی در تبریز منتشر شد.
در پی قیام مردم تبریز در ۲۲ شهریور ۱۲۹۹، قزاق ها شیخ محمد خیابانی را که در زیرزمین خانه حاج شیخ حسنعلی میانجی مخفی شده بود، به شهادت رساندند.

مطلب پیشنهادی

ثقه الاسلام تبریزی الگوی یک عالم اندیشمند و مبارز است

حجت الاسلام دکتر یعقوبی محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه: ثقه الاسلام تبریزی الگوی یک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *