استاندار آذربایجان شرقی: آذربایجان کانون تمدن غرب ایران است

استاندار آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان، کانون تمدن غرب ایران است که پس از دوران صفویه و مشروطه، نقش شاخص، پیشرو و جریان ساز را در حرکت مردمی ایران اسلامی داشته است.

عابدین خرّم شنبه، ۱۴ مرداد در همایش ملی ثقةالاسلام شهید که در دانشگاه تبریز برگزار شد، با بیان این‌که از سه جنبه می‌توان به این همایش نگاه کرد، اظهار کرد: نخست این‌که مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر، روایت تاریخ آذربایجان را که مکمل روایت تاریخ ایران است را متذکر می‌شوند. این روایت، برای اندیشمندان، بزرگان و اساتید دانشگاه و حوزه و مراکز علمی تبریز ضرورت دارد.

وی ادامه داد: دوم این‌که ما امروز با نسلی زندگی می‌کنیم که نسبت به تاریخ و گذشته خود باید بیشتر از این آگاه باشند و بحث سوم نیز موضوع تبیین است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و امروز به عنوان یک فریضه و جهاد از آن نام برده‌اند.

وی با بیان این‌که مردم و جوانان تبریز همواره پاسدار مکتب تشیع و حافظ فرهنگ اسلامی بوده‌اند، گفت: ثقةالاسلام از شخصیت‌های برجسته مشروطیت و تاریخ ایران و آذربایجان بود. این روحانی مبارز، سه ویژگی اصلی داشت که بعدا در وجود امام(ره) نیز تکرار شد و این ویژگی‌ها شامل مبارزه با استبداد، استعمار خارجی و رویکرد دینی و مبارزه مذهبی است.

خرّم اظهار کرد: تحلیل‌های ثقةالاسلام از جمله ویژگی‌های مهم این شخصیت است. ثقةالاسلام، دولت‌های استعمارگر را اینگونه معرفی می‌کند که آن‌ها در پی افزایش قدرت سیاسی خود در کشورهای اسلامی و کشورهای مستعمره هستند و نهضت آگاهی بخشی را باید در جامعه به عنوان یک حرکت عمومی به خصوص در دانشگاه‌ها و مدارس برای جوانان تدوین شود که این امر مورد تاکید امام(ره) و مقام معظم رهبری نیز بوده است.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *