رئیس دانشگاه تبریز: «ثقةالاسلام » به خاطر استقلال و تمامیت ارضی ایران مجاهدت کرد

رئیس دانشگاه تبریز گفت: ثقةالاسلام به خاطر استقلال و تمامیت ارضی ایران مجاهدت کرد و جانش را در این راستا از دست داد.

صفر نصرالله زاده شنبه، ۱۴ مردادماه در همایش ملی ثقةالاسلام شهید که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تبریز در طول دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، ۱۳۴ شهید تقدیم نظام و انقلاب کرده و امروز مفتخر هستیم که در این محل مقدس، همایش عظیم یکی از چهره‌های مهم تاریخ مشروطیت برگزار می‌شود.

وی افزود: ثقةالاسلام تبریزی از چهره‌های درخشان و راهبر مشروطه بود و از ویژگی مهم این عالم بزرگوار و سایر علمای هم تراز، استکبار ستیزی و مبارزه با سلطه و استبداد بوده است.

وی ادامه داد: ثقةالاسلام، ویژگی‌های مهمی داشت که باعث شد چهره درخشان و تاریخی او در اذهان مردم ایرانی باقی بماند و یکی از آن‌ها هم نقش موثر در شکل گیری و استقرار جنبش مشروطه بود.

نصرالله زاده، مخالفت با نفوذ بیگانگان، قدرت اندیشه، صلابت قلم که حتی دشمن هم او را می‌ستاید و محمدعلی شاه از نظرات او استفاده می‌کند و مبارزه جانانه در تاریک ترین روزهای ایران را از جمله ویژگی‌های این شخصیت تاریخی عنوان کرد.

وی افزود: تقارن این همایش با ایام عزاداری محرم نوید حرکت خوبی است که بتوانیم در جهت شناساندن این شخصیت و مبارزان آن دوره، تلاش وافری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه تبریز با تاکید بر لزوم شناسایی و نشر هویت‌های اصیل ملی و انتقال آن به جوانان، گفت: ما باید با پژوهش و الگوسازی شخصیت‌های تاثیرگذار، تاریخ مشروطیت را از زاویه‌های کور ناسیونالیسم افراطی دور نگه داریم‌.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *