در تبریز؛ پیش همایش حوزوی شیخ شهید محمد خیابانی برگزار شد.

پیش همایش حوزه و روحانیت که یکی از سلسله پیش همایش های، ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی با عنوان ” شیخ شهید محمد خیابانی روحانی مبارز و بیدارگر ” در محل مسجد جامع تبریز برگزار شد.

در این پیش همایش که پیش از ظهر امروز، پنجشنبه با رعایت دستورالعمل های بهداشتی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به انجام رسید، جمعی از اساتید، علما و بزرگان حوزه های علمیه برادران و خواهران تبریز و شماری از طلاب شاغل به تحصیل در جاممه المصطفی و مدارس علوم دینی این کلانشهر حضور داشتند ضمن اینکه علاقمندانی از اقصی نقاط ایران و خارج از کشور، به صورت زنده و بر بستر اینترنت، از طریق پخش لایو خبرگزاری حوزه و همچنین اتصال به پایگاه و شبکه اجتماعی اینستاگرامِ ستاد برگزاری پیش همایش به صورت مجازی در این برنامه شرکت کردند.

نکته جالب توجه اینکه شیخ شهید محمد خیابانی بعد از فراغت از تحصیلات ابتدایی، حوزه علمیه طالبیه تبریز را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده و بعدها در همین حوزه به سِمت استادی نائل شد. علاوه بر این، شیخ شهید محمد خیابانی در مقطعی امام جماعت مسجد جامع تبریز بود. از همین رو انتخاب مسجد جامع تبریز و حوزه علمیه طالبیه، به عنوان محل برگزاری پیش همایش «روحانیت و حوزه»، تحسین شرکت کنندگان را به همراه داشت.

در این پیش همایش حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، نماینده تبریز و مسئول ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی سخنرانی کرد و سه نفر از اساتید حوزوی در موضوعات مختلف به بیان رهیافت های علمی خود پیرامون شیخ محمد خیابانی پرداختند.

همایش بین‌المللی بزرگداشت شهید شیخ محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در انقلاب مشروطیت ایران، در نیمه اسفند سال جاری به صورت جداگانه در شهرهای خامنه از توابع شبستر، تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس ملی آن دوره بود که یکصد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی، در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *