کارگاه « نگارش رمان تاریخی» با محوریت شیخ شهید محمد خیابانی برگزار شد

در اجرای سلسله برنامه های تدارک دیده شده توسط ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی و به همت کمیته کودک و نوجوان این ستاد، کارگاه تخصصی « نگارش رمان تاریخی» با محوریت این روحانی مبارز و تاریخ ساز در تبریز برگزار شد.

در این کارگاه ادبی که بعدازظهر امروز، سه شنبه در محل تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با رعایت پروتکل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا به انجام رسید، «حمیدرضا شاه‌آبادی» پژوهشگر و نویسندۀ سرشناس ادبیات کودک و نوجوان به عنوان مدرس اصلی و مهمان ویژه این کارگاه، به تبیین رابطۀ تاریخ و رمان پرداخت و سبک های رمان نویسی تاریخی را به بحث گذاشت.

در خلال ارائۀ شاه آبادی، حاضران در کارگاه که عمدتاً مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و جمعی از اعضای این کانون بودند ، برخی از اعضا انجمن ادبی آثار خود را در معرض نقد حمیدرضا شاه آبادی و سپس به طرح سوالات خود از این نویسنده حوزه کودک و نو۵حوان پرداختند.

این کارگاه تخصصی به صورت مجازی و بر بستر اینترنت نیز پخش شد و کاربرانی از شهرستان های مختلف آذربایجان شرقی و سایر نقاط ایران و جهان، از سخنرانی مدرس کارگاه بهره مند شدند.

قسمت نقد و بررسی برخی از آثار خلق شده توسط اعضای انجمن ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با محوریت شناساندن ابعاد شخصیت شیخ شهید محمد خیابانی، از برنامه های جذّاب این کارگاه تخصصی بود.

در ابتدای این کارگاه، حجت الاسلام «الیاس ابراهیمی»، دبیر ستاد اجرایی بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی و «علی بینش» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی و مسئول کمیته کودکان و نوجوانان این ستاد در سخنان جداگانه ای به طرح نقطه نظرات خود پرداختند ضمن اینکه پیام ویدئویی حجت الاسلام دکتر سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی و نماینده تبریز در مجلس پخش شد.

بر اساس اعلام ستاد مورد اشاره، همایش بین‌المللی بزرگداشت شیخ شهید محمدخیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در نیمه دوم اسفند سال جاری در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که یکصد سال پیش در 21 شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *