زندگی شیخ شهید محمد خیابانی ظرفیت نگارش رمان را دارد

مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی: زندگی شیخ شهید محمد خیابانی ظرفیت نگارش رمان را دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و مسئول ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی، زندگی و تاریخ مبارزات شیخ شهید را دارای قابلیت‌های فراوان برای تبدیل شدن به رمان ارزیابی کرد.

حجت الاسلام دکتر میرتاج الدینی در پیامی ویدئویی به کارگاه « نگارش رمان تاریخی» گفت: شیخ شهید محمد خیابانی، دارای ابعاد مختلف شخصیتی است که برای شناخت و شناساندن این ابعاد باید از همه‌ی ظرفیت‌ها از جمله ظرفیت حوزه‌های فرهنگی و هنری بهره برد.

وی گفت: در این میان، نگارش رمان با محوریت تبیین افکار، اندیشه‌ها، زندگی و تاریخ مبارزات شیخ شهید یکی از این عرصه‌های هنری است که می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

وی یادآور شد: البته پیش از این، آثار متعددی که شمار آن‌ها بالغ بر ۱۰۰ عنوان می‌شود، درباره‌ی شیخ شهید محمد خیابانی به زیور طبع آراسته شده است و شخصیت‌های سرشناسی چون علامه محمدرضا حکیمی، زنده یاد استاد سیدهادی خسروشاهی و علی زمانی نویسنده‌ی برخی از این آثار بوده‌اند.

حجت الاسلام دکتر میرتاج الدینی اضافه کرد: با همه‌ی این اوصاف، اگر زندگی گسترده‌ی شیخ شهید، باز محل توجه رمان نویسان باشد، می‌تواند به خلق آثاری جذاب، بسیار مفید و گیرا بی‌انجامد.

وی از برگزاری کارگاه « نگارش رمان تاریخی» با محوریت شخصیت شیخ شهید به عنوان برنامه‌ای خوب یاد کرد و از دست اندرکاران طراحی و اجرای آن به خصوص مدیر کل و عوامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قدردانی کرد.

دبیر اجرایی ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی نیز در این مراسم عنوان کرد: روایت تاریخ در قالب رمان علاوه بر جذاب بودن، ماندگار و اثرگذار است.

حجت الاسلام الیاس ابراهیمی گفت: تاثیر رمان در شناساندن وقایع تاریخی به قدری اهمیت دارد که از مقام معظم رهبری در کتاب «من و کتاب» نقل میشود، آرزو دارم که رمان‌های انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به استواری، قدرت و استحکام رمان «بینوایان» نگاشته شود.

وی افزود: ظاهر رمان تاریخی، داستان است اما باطن آن، تعریف تاریخ و موقعیت‌های اجتماعی است که می‌خواهد آن موقعیت‌ها را روایت کند و بر اساس قدرتمند بودن مقوله‌ی روایت است که رمان‌های تاریخی، آثاری اثرگذار به حساب می‌آیند.

وی با اشاره به فلسفه و فرایند تشکیل ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی که با تدبیر رئیس مجلس انجام گرفته است، اظهار کرد: در کنار همایش اصلی که در نیمه دوم اسفند در تبریز و تهران برگزار خواهد شد و روز سه شنبه 30 دی نیز آخرین مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش بود، تصمیم بر این شد که کارهای دیگری هم انجام شود و همه‌ی تمرکز بر روی همایش علمی نباشد.

حجت الاسلام ابراهیمی گفت: تلاش ما بر این بود که همه‌ی طیف‌ها و همه‌ی اقشار با ابعاد شخصیت شیخ شهید محمد خیابانی آشنا شوند و بر همین اساس بود که پیش همایش‌ها و کارگاه‌های مختلف برگزار شده و یا در حال برگزاری است که یکی از این برنامه‌ها نیز کارگاه تخصصی «نگارش رمان تاریخی» است.

وی با قدردانی از اهتمام کمیته کودک و نوجوان ستاد بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی در تدارک و اجرای این کارگاه، عنوان کرد: یکی از کمیته‌های فعال و صادق، کمیته کودک و نوجوان با مسئولیت استاد بینش مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان است که بدون چشم داشتی، امور را به پیش می‌برند.

وی اضافه کرد: کارگاه نگارش رمان تاریخی، اولین برنامه کمیته کودک و نوجوان ستاد است که در روزها و هفته‌های آینده شاهد اجرای دیگر برنامه‌های مفید تدارک دیده شده توسط این کمیته خواهیم بود.

همایش بین‌المللی بزرگداشت شیخ شهید محمد خیابانی به منظور بررسی علمی ابعاد شخصیت، اندیشه و مبارزات ضداستعماری و ضداستبدادی این روحانی مبارز در نیمه دوم اسفند سالجاری در تبریز و تهران برگزار خواهد شد.

شیخ شهید محمد خیابانی از روحانیون مبارز دوران مشروطیت و از نمایندگان مردم آذربایجان در مجلس آن دوره بود که ۱۰۰ سال پیش در ۲۱ شهریور سال ۱۲۹۹ هجری شمسی در راه مبارزه با استعمار توسط مزدوران داخلی به شهادت رسید.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *