پیش همایش الگوی روزنامه نگار مسئول برگزار شد

همزمان با روز ملی قشر بسیج رسانه، پیش همایش و رویداد رسانه‌ای الگوی روزنامه نگار مسئول از شیخ محمد خیابانی تا سردار حسن باقری و خون نگاران حماسه و جهاد با حضور جمعی از اصحاب رسانه در تبریز برگزار شد.


به گزارش ستاد بزرگداشت یکصدمین سالگرد شهادت شیخ شهید محمد خیابانی مسئول این ستاد در این پیش همایش و رویداد رسانه ای که با همکاری سازمان بسیج رسانه استان برگزار شد در پیامی ویدیویی اظهار کرد: شیخ شهید محمد خیابانی به عنوان یک روزنامه نگار مسئول، همواره به فکر عزت ایران بود و در این راه مجاهدت می‌کرد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمدرضا میرتاج الدینی گفت: شیخ شهید محمد خیابانی به عنوان یک عالم روشنگر در حوزه رسانه نیز قلم فرسایی می‌کرد و موسس نشریاتی از جمله «آذربایجان»، «تجدد» و هفته نامه «آزادیستان» بود.


وی ادامه داد: روزنامه «آذربایجان» اولین نشریه شیخ محمد خیابانی بود که قبل از قیام منتشر می‌کرد به طوریکه در ذیل لوگوی این روزنامه نوشته شده بود “جزو لاینفک ایران”. درواقع یکی از اقدامات شیخ محمد خیابانی برای آگاهی ایرانیان در حوزه‌ی قفقاز انتشار این روزنامه بود و ملت ایران را به حبل المتین اتفاق دعوت می‌کرد تا از حقوق خود دفاع کنند.
وی در خصوص روزنامه تجدد نیز گفت: همانطور که از نام این روزنامه پیدا است، شیخ می‌خواست ملت ایران و آذربایجان از قافله‌ی ترقی عقب نماند و در این مسیر تاکیدش بر روی مفاهیم ایرانیت و اسلامیت بود.
مسئول ستاد بزرگداشت همایش بین المللی شیخ شهید محمد خیابانی در پایان تاکید کرد: هفته نامه بعدی که در حوزه ادب و هنر بود، عبارت بود از هفته نامه آزادیستان که چند شماره منتشر شد و در همه این ها می‌بینیم که شیخ شهید بعنوان یک روزنامه نگار و صاحب قلمِ مسئول، متعهد، انقلابی، مبارز و عدالت طلب به دنبال عزت کشور است.


نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورا نیز در این پیش همایش گفت: موثرترین سلاح علیه دشمنان، تبلیغات است و هرکس بتواند حرفه ای تر عمل کند به اهدافش رسیده است.
حجت الاسلام عبدالرحیم نجفقلیزاده سرایی اظهار کرد: یکی از مهمترین اهداف آمریکا و انگلیس ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است و به همین دلیل دست به ساخت فیلم حضرت زهرا(س) زده اند که بسیار مرموز است و توسط فردی بنام یاسر حبیب ساخته شده که سابقه اهانت به خلفای راشدین و عایشه را دارد.

وی با اشاره به اینکه قاعدتاً باید مرکزیت شیعه در تبریز، مشهد، قم ، کربلا، نجف و … باشد اما می‌بینیم که دشمن تلاش می‌کند مرکزیت را در لندن قرار دهد. وی گفت: در سال ۶۵ و در بحبوحه جنگ هشت سال دفاع مقدس، در اورشلیم همایشی بنام هویت شیعی برگزار می‌کنند. لذا رسانه و تبلیغات بزرگترین و مهمترین سلاح در برابر این قبیل اقدامات دشمنان است.
نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورا در تشریح راه های رشد و پیشرفت در رسانه از منظر و دیدگاه رهبرانقلاب، خاطرنشان کرد: چهار راه آزادانه فکر کردن، آزادانه مطرح کردن، نترسیدن از جنجال و شنیدن سخن و انتخاب بهتر راه های پیشرفت در رسانه از نظر رهبر انقلاب است که در همه این عوامل باید از افراط و تفریط دوری کنیم.
وی اضافه کرد: نباید از سرزنشِ سرزنش کنندگان بترسیم و محافظه کار باشیم. باید مطالبه گر باشیم و در مقابل کسانی که نظام را به چالش می‌کشند، خجالت نکشیم.
وی با بیان اینکه دشمن در طول این ۴۱ سال هیچگاه دچار اشتباه محاسباتی نشده است، متذکر شد: تنها اشتباه دشمن این است که هنوز نفهمیده که چه پیوند عمیقی بین امام و امت برقرار است.


حجت الاسلام سرایی تاکید کرد: در عین حال که نباید از جنجال بترسیم، باید مطالبی اقناعی و به دور از احساس تهیه کنیم. کسانی که قلم می‌زنند، باید تقوا داشته باشند و مراقب باشند که به هیچ کس تهمت نزنند و دروغ نگویند. در جایی که تهمت، افترا، دروغ و غیبت باشد، هیچ خبری از معنویت و برکت الهی نیست.وی داشتن انصاف را یکی دیگر از ویژگی اهالی رسانه از نظر رهبر انقلاب برشمرد و افزود: کسانی که قلم می‌زنند و یا نقد می‌کنند، باید انصاف داشته باشند و از هوای نفس پیروی نکنند. همچنین عدالت در حرف زدن را نیز رعایت کرده و اجازه ندهند گفتارشان با عیب جویی از دیگران آمیخته باشد.
وی تاکید کرد: تریبون بی خاصیت هیچ نتیجه ای ندارد. در اوج دوران حکومت بنی امیه شاعرانی مانند دعبل خزاعی تخت بنی امیه را به لرزه در آوردند. اگر ما درگیر بده بستان های سیاسی شویم، نمی‌توانیم حرفی از عدالت بزنیم.
نماینده ولی فقیه در سپاه عاشورا با تاکید بر اینکه دشمن قصد مأیوس کردن مردم از نظام و انقلاب دارد، اظهار کرد: تقویت امید و نگاه خوشبینانه به آینده انقلاب، تقویت احساس مسئولیت و روحیه‌ی انقلابی در جوانان مهمترین راه های مقابله با این ایجاد یأس از سوی دشمن است.


دراین پیش همایش و رویداد رسانه ای دکتر رحیم نیکبخت میرکوهی نیز بعنوان سخنران با اشاره به ویژگی های تاریخی دوران زندگی شیخ شهید محمد خیابانی گفت: شیخ شهید محمد خیابانی در مبارزات خود با بیگانگان و آگاه سازی مردم بعنوان یک شخصیت آگاه از رسانه های مطبوعات و سخنرانی استفاده می کرد.
وی افزود: رسانه های شیخ شهید محمد خیابانی تاثیرات زیادی در بیداری و مبارزه با سلطه خارجی و استبداد داخلی داشت.

مطلب پیشنهادی

«ثقةالاسلام»، آگاهی دهنده به مردم آذربایجان

علی آذریان، محقق جامعه شناسی سیاسی در گفت‌وگو با ایسنا، می‌گوید: شهید میرزا علی آقا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *